ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
تماس با ما: 02188754058

مقالات اختصاصی

اصول طراحی دکوراسیون داخلی و محبوب‌ترین سبک‌های طراحی دکوراسیون

اصول طراحی دکوراسیون داخلی و محبوب‌ترین سبک‌های طراحی دکوراسیون

اگر شما اصول طراحی دکوراسیون داخلی را بدانید، می‌توانید هر فضایی را به گونه‌ای تغییر دهید که افسانه‌ای به نظر برسد. حتماً شما می‌دانید که وارد شدن به یک اتاق که به درستی طراحی شده، چه حس خوبی دارد. در چنین فضایی شما به خوبی می‌توانید احساس کنید که همه چیز چگونه به صورت منسجم در کنار هم قرار گرفته‌اند.

با کمی آگاهی از اصول اولیه طراحی دکوراسیون، شما می‌توانید در خانه خود به این اثر برسید. همچنین می‌توانید با تمرین و آزمایش، توانایی خود را در ایجاد دکوراسیون مناسب بهتر کنید.

جدا از این، ممکن است که شما وقت کافی برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار خود را نداشته باشید. اما دانستن اصول مربوط به طراحی دکوراسیون به شما در انتخاب بهترین مجری و رسیدن به نتیجه مطلوب کمک می‌کند.

اگر علاقه دارید که خودتان بتوانید دکوراسیون منزل یا محل کارتان را به بهترین حالت ممکن بچینید، یا دوست دارید برای انتخاب طراحی مناسب، به اندازه کافی سر رشته داشته باشید، کمی وقت بگذارید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

فهرست مطالب این مقاله

1- اصول طراحی دکوراسیون داخلی

2- تعادل

تعادل متقارن (رسمی)

تعادل نامتقارن (غیر رسمی)

تعادل شعاعی

3- ریتم

4- هماهنگی

5- تأکید (یا تضاد)

6- تناسب و قیاس

7- چرا استخدام طراح دکوراسیون داخلی؟

8- سبک‌های طراحی دکوراسیون منزل

سبک طراحی مدرن

سبک طراحی معاصر

سبک طراحی مینیمالیستی

سبک طراحی صنعتی

سبک طراحی میانه قرن مدرن

سبک طراحی اسکاندیناوی

سبک طراحی سنتی

سبک طراحی انتقالی

سبک طراحی فرانسوی

9- نکته پایانی

اصول طراحی دکوراسیون داخلی

اولین چیزی که در طراحی دکوراسیون داخلی شما باید با آن آشنا باشید، اصول انجام این کار است. در ادامه با اصول طراحی در دکوراسیون منزل و محل کار آشنا می‌شویم.

  1. تعادل

به عنوان اصل اول باید بدانیم که وجود داشتن تعادل در طراحی باعث ایجاد احساس تعادل در افراد بیننده آن می‌شود. در ایجاد تعادل مهم‌ترین چیز، متعادل نگه داشتن وزن بصری اشیاء است.

تعادل نه تنها از طریق شکل، بلکه از طریق رنگ، الگو و بافت نیز ایجاد می‌شود.

به طور کلی 3 نوع تعادل وجود دارد:

تعادل متقارن (رسمی)

فضاهای سنتی یا رسمی خواستار تعادل متقارن هستند. این تعادل معمولاً به این صورت برقرار می‌شود که فضا به طور مساوی به دو قسمت تقسیم می‌شود که آینه یکدیگر هستند.

به‌عنوان‌مثال، می‌توان گفت که قرار گرفتن دو صندلی در دو طرف یک میز قهوه که روبروی هم قرار گرفته‌اند، متعادل هستند.

دستیابی به این نوع از تعادل، آسان است؛ زیرا عناصر طراحی در دو طرف تکرار می‌شوند. اما اگر مراقب نباشید، این نوع ایجاد تعادل می‌تواند یکنواخت و کسل کننده باشد.

پیشنهاد مطالعه :  مراحل خدمت طراحی دکوراسیون داخلی موفق

تعادل نامتقارن (غیر رسمی)

در این طراحی وزن بصری خطوط، رنگ‌ها، فرم‌ها و بافت‌ها بدون این که دقیقاً تکرار شوند، متعادل هستند. این نوع از طراحی به اندازه تعادل متقارن مرتب نیست و می‌تواند پیچیده و جالب‌تر باشد.

به‌عنوان‌مثال، یک مبل را می‌توان با قرار دادن دو صندلی در سمت دیگر متعادل کرد.

تعادل شعاعی

این تعادل زمانی حاصل می‌شود که یک نقطه کانونی مرکزی وجود داشته باشد و عناصر به صورت شعاعی در اطراف آن چیده شوند.

به‌عنوان‌مثال، می‌توان به یک میز ناهارخوری گرد که صندلی‌هایی دور آن چیده شده‌اند، اشاره کرد.

در این روش، تکرار زیادی از فرم، بافت و رنگ وجود دارد.

ریتم

همانند موسیقی در طراحی دکوراسیون داخلی، ریتم در طراحی در ایجاد الگوهای تکرار و ایجاد کنتراست برای رسیدن به ارتباط بصری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

شما با استفاده از رنگ یا شکل در فواصل مختلف می‌توانید به این ارتباط بصری دست پیدا کنید. در واقع هدف ریتم، مدیریت نحوه حرکت چشم در اتاق است.

به‌عنوان‌مثال، در طراحی دکوراسیون اتاق پذیرایی شما می‌توانید با انتخاب رنگی در کوسن مبل، انتخاب همان رنگ در یک نقاشی و تکرار آن در یک فرش، ریتم ایجاد کنید. این تکرارها به حرکت چشم شما در اتاق کمک می‌کند.

  1. هماهنگی

در طراحی هماهنگی زمانی به وجود می‌آید که همه عناصر با هم برای ایجاد یک پیام واحد عمل کنند. همان طور که ریتم می‌تواند هیجان ایجاد کند، هماهنگی می‌تواند احساس آرامش را به وجود آورد.

به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید فقط با استفاده از یک رنگ بین عناصر مختلف هماهنگی ایجاد کنید؛ حتی اگر فرم‌های شما از لحاظ شکل، اندازه و بافت بسیار متفاوت باشند.

تأکید (یا تضاد)

در طراحی دکوراسیون داخلی، اتاقی که همه عناصر آن از اهمیت یکسان برخوردار باشند، پراکنده یا کسل کننده به نظر می‌رسد. شما به یک عنصر اصلی (لنگر) احتیاج دارید.

فضاهای معماری عمدتاً شامل نقاط دیدنی مانند شومینه یا پنجره‌ای با منظره زیبایی هستند. می‌توانید با چیدمان مبلمان در اطراف آن، نقطه کانونی داخلی را ارتقاء دهید.

در اتاق‌هایی که فاقد چنین مکان دیدنی هستند، می‌توانید از طریق گروه بندی مبلمان یا استفاده از یک قطعه غیر معمول یا بزرگ، چنین حالتی را به وجود آورید.

  1. تناسب و مقیاس

تناسب نسبت بین اندازه یک قسمت با قسمت‌های دیگر است و مقیاس نحوه ارتباط اندازه یک شیء با جسم دیگر یا فضایی که در آن قرار گرفته است.

به‌عنوان‌مثال، یک بخش کوچک از اتاق که با تعداد زیادی از عناصر طراحی پر شده باشد، از مقیاس خارج شده است.

بعضی از روش‌های ایجاد تناسب بین عناصر از دیگر روش‌ها لذت‌بخش‌تر هستند. یونانیان به یک قانون طلایی در این خصوص دست یافتند.

نسبت قسمت کوچک‌تر به قسمت بزرگ‌تر باید به همان اندازه بخش بزرگ‌تر نسبت به کل باشد. این نسبت جزو نسبت‌هایی است که در طبیعت وجود دارد و هنرمندان و معماران از آن زیاد استفاده می‌کنند.

چرا استخدام طراح دکوراسیون داخلی؟

بعد از این که با اصول طراحی دکوراسیون داخلی آشنا شدیم، می‌توانیم بگوییم که طراحی دکوراسیون منزل یا محل کار هم می‌تواند خیلی ساده و هم خیلی سخت باشد.

به همین دلیل، برای رسیدن به بهترین نتیجه بهتر است که شما یک فرد آشنا و با تجربه و دارای نمونه کارهای موفق در این زمینه را استخدام کنید.

یکی از مزایای استخدام طراحان داخلی، ایجاد امکان داشتن یک طراحی مانند یک داستان است. طراحی خوب دکوراسیون داخلی دقیقاً مانند هر کتاب پرفروش دیگری از اصول اساسی طراحی پیروی می‌کند.

این اصول اگر به درستی پیاده سازی شوند، می‌تواند احساساتی را در افراد ایجاد کند که با خواندن یک داستان پرفروش مطابقت می‌کند.

اگر تمایل دارید که طراحی دکوراسیون منزلتان به گونه‌ای باشد که هر بار برای شما تازگی داشته باشد و در آن احساس راحتی و آرامش کنید، یا این که دلتان می‌خواهد دیگران با دیدن دکوراسیون منزل شما بهت زده شوند، این کار را به یک فرد خبره طراح دکوراسیون داخلی بسپارید.

پیشنهاد مطالعه :  مراحل خدمت طراحی دکوراسیون داخلی موفق

سبک‌های طراحی دکوراسیون منزل

یکی دیگر از مسائل مهمی که در مورد طراحی دکوراسیون داخلی باید با آن آشنایی داشته باشید، سبک‌های طراحی دکوراسیون است.

یکی از چالش‌های قابل توجه کسانی که قصد سفارش طراحی داخلی برای منزل یا محل کار خود دارند، توصیف سبک طراحی مورد علاقه آن‌هاست. مشکل اصلی این است که واژه‌ها برای توصیف و تعریف سبک طراحی مورد نظر دارای ابهام هستند.

از سوی دیگر سبک‌های فراوانی در خصوص طراحی دکوراسیون محل کار و منزل ارائه شده است. ممکن است طرح ایده آل شما ترکیبی از عناصر چند سبک مختلف باشد.

به همین دلیل آشنایی با سبک‌های طراحی دکوراسیون برای شما می‌تواند مفید باشد. در ادامه با برخی از متداول‌ترین سبک‌های طراحی آشنا می‌شویم.

  1. سبک طراحی مدرن

سبک طراحی مدرن یک اصطلاح گسترده است که به طور معمول به خانه‌هایی گفته می‌شود که با خطوط تمیز و واضح و با یک پالت رنگی ساده و استفاده از موادی همچون فلز و شیشه طراحی شده‌اند.

طراحی مدرن در همه عناصر از جمله مبلمان حس سادگی را به همراه دارد. کلمه‌ای که معمولاً برای توصیف سبک مدرن به کار می‌رود، صیقلی بودن است.

سبک طراحی معاصر

مدرن و معاصر دو سبکی هستند که اغلب به جای هم استفاده می‌شوند. اما سبک طراحی معاصر با سبک مدرن متفاوت است، زیرا در این سبک طراحی بر اساس اینجا و اکنون توصیف می‌شود.

تفاوت اصلی در تفکیک سبک طراحی مدرن و سبک معاصر در این است که سبک طراحی مدرن، تفسیری دقیق از طراحی است که از قرن بیستم آغاز شد. در حالی که سبک طراحی معاصر سیال‌تر بوده و با پایبندی کمتر به یک سبک خاص، حس شناور بودن را منتقل می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، سبک معاصر ممکن است شامل خطوط منحنی باشد، در حالی طراحی مدرن چنین ویژگی ندارد.

سبک طراحی مینیمالیستی

مفهوم مینیمالیستی جزو مفاهیم محبوب در کشور استرالیاست. در واقع سبک طراحی مینیمالیستی مفاهیم طراحی مدرن را گرفته و آن را ساده‌تر می‌کند.

در این سبک پالت‌های رنگی خنثی هستند. مبلمان کاملاً ساده و هیچ لوازم جانبی یا دکوراسیون بیش از حد پر زرق و برقی وجود ندارد.

طراحی مینیمالیستی در نهایت با حس عملکرد و خطوط فوق‌العاده تمیز تعریف می‌شود.

سبک طراحی صنعتی

این سبک طراحی که تا حدودی برای طراحی دکوراسیون داخلی متفاوت شمرده می‌شود، بیشتر از یک انبار یا یک زیرشیروانی الهام می‌گیرد.

در بسیاری از عناصر، احساس خام یا ناتمام بودن وجود دارد. دیده شدن آجر، یا مجاری لوله آب و چوب در سبک طراحی صنعتی غیر معمول نیست.

خانه نمادین با سبک طراحی صنعتی در واقع یک زیرشیروانی بازسازی شده از یک ساختمان صنعتی سابق است.

سقف‌های بلند با الوارهای قدیم و وسایل روشنایی آویخته شده با فلز و مبلمان کمیاب را تصور کنید. به علاوه ممکن است چند قطعه از هنر انتزاعی یا عکاسی در این طراحی به کار گرفته شود تا رنگ‌های تند به کار رفته را بر روی موارد اولیه مثل چوب و فلزات را خنثی کند.

سبک طراحی میانه قرن مدرن

این سبک طراحی به دهه‌های وسط قرن 19 بر می‌گردد. در واقع سبک طراحی میانه مدرن نوعی طراحی نوستالژی است که با برخی از عناصر سبک طراحی مینیمالیسم ترکیب شده است.

استفاده از عناصر ارگانیک و طبیعی و طرح‌هایی مدرن با کاربرد و ترکیب‌های ساده از جمله ویژگی‌های سبک طراحی میانه قرن مدرن است.

سبک طراحی اسکاندیناوی

طراحی اسکاندیناوی نوعی ادای احترام به سبک زندگی ساده در کشورهای شمال اروپاست. طراحی دکوراسیون داخلی در آن ساده بوده چیدمان مبلمان در سبک طراحی اسکاندیناوی اغلب شبیه یک اثر هنری ساده و مختصر است.

از جمله ویژگی‌های این سبک از طراحی، پالت‌های رنگی کاملاً سفید و ترکیب عناصر طبیعی مانند چوب فشرده و تخته‌های عریض روکش دار در آن است. تفاوت رنگ‌ها در این سبک طراحی با استفاده از الیاف طبیعی، خز و مبلمان صورت می‌گیرد.

فضای جا دار، نور طبیعی، لوازم کمتر و مبلمان کاربردی از ویژگی‌های سبک طراحی اسکاندیناوی است.

سبک طراحی سنتی

جزئیات کلاسیک، وسایل مجلل و لوازم جانبی فراوان از جمله ویژگی‌های سبک طرحی سنتی است. در خانه‌های با طراحی سنتی، غالباً از چوب تیره کار شده و پالت‌های رنگی غنی و انواع مختلفی از بافت‌ها و خطوط منحنی استفاده می‌شود.

مبلمان عموماً دارای جزئیات بوده و پارچه‌های ظریف و تزئین شده‌ای مانند مخمل و ابریشم که شامل الگوها و بافت‌های متنوع هستند، در سبک طراحی سنتی کاربرد فراوان دارد.

در طراحی سنتی عمق، لایه بندی و ابعاد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سبک طراحی انتقالی

این سبک جزو سبک‌های بسیار محبوب است، زیرا هم زمان از طراحی سنتی و مدرن استفاده می‌کند. همین مسئله باعث شده که یک حس تعادل جذاب و غیر منتظره در سبک طراحی انتقالی وجود داشته باشد.

در سبک طراحی انتقالی ممکن است که استفاده از مواد مدرن مانند شیشه و فولاد با وسایل مخمل طرح دار ترکیب شوند.

در این طراحی پالت‌های رنگی عموماً خنثی و با هدف ایجاد فضایی آرام همراه با احساس شیک بودن است.

سبک طراحی فرانسوی

رنگ‌های گرم و خاکی و همچنین مبلمان زینتی و قدیمی عناصر شاخص سبک طراحی فرانسوی هستند. این طراحی ممکن است شامل رنگ‌های گرم نرم مانند قرمز، زرد و یا طلایی همراه با مواد طبیعی مانند سنگ و آجر باشد.

استفاده از ظروف چینی تزئین شده و پارچه‌های سنگین رو تختی می‌تواند بخشی از این سبک طراحی باشد.

سبک‌های دیگری نیز مانند سبک بوهمیان، روستایی، شیک، هالیوودی و ساحلی نیز جزو سبک‌های طراحی معروف هستند.

نکته پایانی

اگر امکانات لازم را در اختیار داشته و به طراحی دکوراسیون داخلی علاقه‌مند هستید، می‌توانید خودتان دست به کار شده و با رعایت اصول طراحی دکوراسیون به یکی از سبک‌هایی که بیشتر می‌پسندید، منزل یا محل کار خود را طراحی کنید.

اما طبیعتاً استفاده از یک طراح دکوراسیون داخلی مسیری به‌صرفه‌تر خواهد بود. چرا که شما می‌توانید خواسته خود را از طراحی با وی در میان بگذارید و او با استفاده از توانایی فنی و تجربه‌ای که دارد، بهترین طراحی ممکن را برای شما پیاده سازی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *