ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
تماس با ما: 02188754058

مقالات اختصاصی

طراحی داخلی

طراحی داخلی

در این مقاله در مورد طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی نکات مهمی برای شما خواهیم گفت ،و اینکه برای طراحی داخلی تهران چه پیش نیازهایی لازم است و چه نکاتی را باید یک طراح رعایت کند. هرچند که از اهمیت تاریخی معماران زمان در کشورمان ایران نمیتوان به اختصار گذشت . و نمی توان اهمیت طراحی داخلی در برخی از دوران که طی آن ، طراحی داخلی به صورتی شکل میگرفت تا به انسان ها در بهتر زندگی کردن کمک کنند نادیده گرفت.
معماری ایرانی

مقدمه و تاریخچه معماری داخلی در ایران

به اختصار مروری خواهیم داشت به ویژگی های خانه های تاریخی ایران المان ها و ویژگی هایی که الهام بخش مفهوم و اصول طراحی و معماری اصلی ساختمان و نما و محوطه آن درتاریخ معماری ایران بوده است بسیار زیاد هستند. یکی از این ویژگی ها که خود ساختمان نیز از اقلیم و شرایط جغرایایی تاریخی آن محل الگو گرفته می شد و طبق نیاز ساکنین خانه ها طراحی میشدند.
معماری ایرانی
کارها بدون اینکه از نعمات کامپیوتری امروزه در شکل گیری محیط بهره برده باشند با نهایت دقت طراحی و مهندسی شده و تاثیر خود را بر ساختمان می گذاشتند. کارهایی که علاوه بر دوام، که خود نیز بدلیل همگونی طراحی داخلی با نما و استفاده از متریال صحیح در جای صحیح بوده از فرم دلنشینی نیز برخوردارند. کلیه ی فضا ها بدرستی تقسیم می شدند و هر فضا کاربردی خاص داشت. وروردی ها،تالار ها، هشتی،شاه نشین ،دالان ،ایوان ها، اتاق ها وحیاط و سکو ها ، حوض و… همگی تعریف مشخصی از کاربرد را برای ساکنین داشتند. خانه ها طوری طراحی می شند که علاوه بر تاثیرات بصری که در فرم و رنگبندی بی پروا و همگون محیط شکل گرفته بودند هدایتگر باد و هوای خنک به داخل منزل بودند و ساکنین را از هوای گرم حفظ میکردند .
معماری ایرانی

طراحی داخلی ایرانی

معنای هنر هم در طرح آثار هم در اجرا مشهود بود باد خنک از بالا وارد خانه شده و پس از برخورد با آب به داخل دوران کرده و سپس خارج می شود. ضمن باد ، تاثیر نور طبیعی را در محیط خانه می توان کاملا لمس کرد و از نور طبیعی در محیط های مختلف خانه لذت برد. نور طبیعی عاملی بدون جایگزین در خانه به شمار می رود. بلافاصله پس از ورودی هشتی قرار دارد که هشت ضلعی یا چهارگوش بوده وبه راهرو های داخلی خانه راه مسیر سازی میکند. ایوان ها به دور حیاطی شکل میگرفتند که ترکیب مصالح خانه را با آب و درختان و فضای سبز شکل گرفته بودند و ترکیب دلنشینی را برای ساکنین ایجاد کرده و طبیعت را جزئی از محل سکونت خود می دانستند. کاشی کاری های فوق العاده ، گچ کاری های بی نظیر ، آجر کاری های خاص از عوامل برجسته ایست که لذت بصری محیط را به اوج خود می رساند. از گذرگاه تاریخ که بگذریم بجز در دهه ی گذشته ، بیش از 80 سال است که کمی از هنرخانه سازی در عموم خانه ها کم شده و عموم خانه ها صرفا جایی برای ساکن شدن شده است نه خانه ای سکونت ایده آل

طراحی و دکوراسیون داخلی ایده آل

سوال اینجاست که یک طراحی داخلی مدرن و یک دکوراسیون داخلی عالی چگونه شکل میگیرد؟ البته جواب به این سوال بستگی دارد این سوال در چه زمانی پرسیده می شود؟ طراحی در ابتدای شکل گیری فضا یا طراحی داخلی برای بازسازی ساختمان فرض را گزینه ی اول می گذاریم اما در محیط های ساخته شده هم بازسازی میتواند احیاگر فضا باشد. امروزه ما باید نسبت به گذشته پیشرفت کنیم . این پشرفت جز این نیست که صاحب خانه بیشتر از هر زمان دیگری از هر نظر در منزل خود احساس لذت و رضایت کند.
طراحی داخلی مینیمال
با افزایش قیمت های منازل فرصتی بیشتر برای معادل سازی ارزش بهایی پرداختی با میزان بازدهی دریافتی کمی بیشتر هم شده است. در ابتدای کار طراح باید از خود این سوالها را بکند: هدف از ساخت این فضا چیست ؟ مالک چه سبکی را می پسندد ؟ چه کارهایی لازم است تا ضای طراحی شده با محیط بیرون همگون باشد و به اطراف خود زیبایی ببخشد؟ چگونه فضا را شکل بدیم تا در هر قسمت ساختمان بیشترین لذت و امنیت را تجربه کرد ؟ چگونه مطمئن شویم در مسیر درستی طراحی می کنیم ؟ و ده ها سوال دیگر که باید پرسید تا کار در نهایت خود قرار بگیرد تا کار طراحی شروع شود.

طرح اولیه و پلان معمارانه

یک طراحی داخلی مدرن و خوب و بی نقص نیازمند یک شروع بی نقص می باشد.شما نمی تونید در محیط که پلان آن مشکل دارد بنایی بی نقص داشته باشید. هر محیطی را می توان تغییر پلان داد برخی کمتر برخی گسترده تر. فرقی نمی کند محیط شما اداری و تجاری باشد یا مسکونی هریک مشخصه هایی باید در شکل گیری فضا ها داشته باشند. اهمیتی که امروزه در بیشتر ساختمان ها از آن غافل می شنود و موج پلان های کلیشه ای را شاهد هستیم.نقشه ساختمان الگویی است که به طراح کمک می کند فرم ها و فضا ها را در مقیاس صحیح طراحی کنند و در قسمت های مختلف سبک کار را دیکته کنند. به طور کلی نقشه ساختمان باید کلیات را داشته باشد تا جزئیات در آن به بهترین شکل ترسیم شوند. برای مثال در پروژه مسکونی :

فضا ها در بهترین جای خود قرار بگیرند:

برای مثال سرویس و آشپزخانه باید به ورودی نزدیک باشند و اتاق ها در دورترین نقطه از ورودی قرار میگیند.
طراحی ورودی مدرن
ورودی ، راهرو ، آشپزخانه ، سرویس و حمام اتاق ها ، سالن پذیرایی ، نشیمن ، تراس و قسمت های مختلف با نحوه چیدمان آن در دکوراسیون داخلی بهمراه پنهان سازی سازه ها و ستون ها منازل در راس کار طراحی داخلی قرار بگیرد و با جزئیات کامل به صورت دو بعدی و سه بعدی ارائه شود. طراحی نقشه باید در بهترین حالت خود باشد اما برای طراحی داخلی آن می توان دو سه سه طراحی انجام داد تا به بهترین گزینه ی ممکن رسید.

توجه به اقلیم و محل جفرافیایی پروژه

در نظر داشته باشید که هر فضا باید با توجه به شرایط اقلیمی خود شکل بگیرد ، تا بیشترین هماهنگی در استفاده از متریال صحیح برای محیط و طراحی داخلی آن شکل بگید. برای بالا تر بردن دوام کار این عامل یکی از مهترین مسائلی است که کیه قسمت های ساختمان را می تواند تحت تاثیر خود قرار بدهد.
طراحی داخلی روستیک
ضمن آنکه این همگام شدن با طبیعت می تواند باعث شود شما از نقطه ضعف های جغرافیایی در راستای ایجاد نقطه قوت در پروژه خود بهره ببرید. برای مثل مکانی کوهستانی و سرد که با استفاده از متریال هایی مثل چوب و سنگ و آتشگاه ها ضمن همگام شدن با آن ، استفاده از ساختمان و طبیعت را به نهایت حالت میتوان رساند،ضمن آنکه حتما از گونه های گیاهی منطقه در پروژه خود استفاده کنید.

طراحی داخلی مدرن اما راحت

در این قسمت از طراحی کار طراح دو بخش می شود : بحث بصری و زیبایی سازی محیط و بحث ارتباط آن ها با یکدیگر و هماهنگ شدن آن ها .
طراحی اتاق
که هریک از این دو شامل دو قسمت می شوند : شکل گیری فرم در فضا ، دادن متریال و بافت و رنگبندی طراحی هر محیط یا هر خانه با دیگری باید متفاوت باشد. چرا که هر خانه باید با توجه به نیاز های ساکنین طراحی شود. باید در هنگام شکل دهی به فضاها کلیه مسائلی که گفته شد و در تاریخ معماری ما ریشه داشت مثل توجه داشت به سرمایش و گرمایش ، نور طبیعی در بیشترین فضا ها و تقسیم آن بصورت رسیدن نور به فضا ها در ساعات مختلف نور به نسب محل جغرافیایی پروژه و هماهنگی بین اصل پروژه و کلیت آن را در نظر داشت.

برای یک طراحی داخلی چه پیش نیاز هایی لازم است

پس در قدم اول : اطلاعات تمام ساکنین، عادت ها ، علایق و سلایق آن ها باید برای طراح دکوراسیون داخلی مشخص باشد. برای مثال ، افراد این خانه ترکیبی از چه رنج سنی است ؟ چند فرزند با چه سن و جنسیتی دارند ؟ بیشترین زمان رو چه کسی در منزل سپری میکند؟ در خانه به چه صورت غذا خوردن انجام می شود ؟ روی میز ؟ یا سفره ؟ بله شاید نیازی نباشد برای خانواده ای که سالی یکبار هم از میز استفاده نمی کند فضای بزرگی با هزینه دکوراسیون فراوان در نظر بگیریم و آن فضا را پرت کنیم تا شاید فقط جنبه زیبایی داشته باشد ، که البته می تواند این زیبایی را در هر حالتی با فکر و طراحی بکار تزیرق کرد. چقدر و در چه زمان ها از تلویزیون استفاده می شود؟ وده ها سوال دیگر ، که باید پرسیده، بررسی و آنالیز شود تا طراح با توجه به علم و هنر خود بهترین خانه ی ممکن را برای خانواده طراحی کند تا ساکنین به هنگام رسیدن به منزل فضایی برای ؛ اوقات فراغت ، آرامش ، رفع خستگی و فضایی لذت بخش برای جمع شدن خانوادگی باشد.

طراحی سه بعدی محیط

در قسمت بعدی باید طراحی سه بعدی فضا با نرم افزار تری دی مکس انجام شود و الهامات ذهنی طراح در رابطه با شکل و فرم فضا ها و دکور ها برای کارفرما آماده شود.
طراحی داخلی لابی
در این بخش البته که رسیدن به فرم آید آل باید بصورت کامل انجام و مشخص شود. اما در نهایت رنگبندی می تواند دستخوش تغییر در راستای بهتر و بهتر شدن باشد. بهتر است در این قسمت از طراحی در : سقف ها (بجز سقف آ شپزخانه و سرویس ها) دکور ها (دکور هایی که فقط جنبه ی زیبایی دارند) از نهایت ظرافت بهره ببرید تا کار مدرن و کم حجم باشد تا از فضای شما اشغال نکرده و ظاهر بهتری بگیرند.

در ادامه ی نکات طراحی داخلی :

باید در طراحی کابینت، کمد ها نهایت فضا را در اختیار ساکنین قرارداد تا بازدهی هریک بیشتر شود.
طراحی کمد
باید در سقف ها ، دکور ها ، پارتیشن ها و قسمت های مختلف هماهنگ ایجاد کنید و هر فضا را در فرم کار تعریف کرده و با یکیدیگر همراستا کنید.
طراحی داخلی تجاری
بهتر است در این قسمت جزئیاتی مانند اکسسوری های اصلی ، نورپردازی قسمت های مختلف از لحاظ تامین نور هم از لحاظ شکل گیری نورپزدازی کامل بررسی شود. و این مطلب را در نظر داشته باشید که طراحی در مقیاس درست انجام شود ، مهمتر از کیفیت رندر عکس که البته آن هم مهم است اجرای صحیح آن در مقیاس حیقیقی در محیط مورد نظر است که این اجرا هرچقدر بهتر انجام شود کار را حتی از طراح سه بعدی خود پروژه زیباتر و گیرا تر خواهد کرد.

چه مشخصه هایی به طراحی داخلی جلوه می هند

ایجاد ارتباط بین ارتفاع بین المان های اصلی داخل محیط : مثل پنجره ، کانتر ، میز ، مبلمان ایجاد عمق در طراحی دکورها (البته به به معنای افزایش سایز عمق ها) استفاده از متریال هایی که محیط های کوچک جذاب تر می کنند مثل شیشه ، آینه و متریال های خاص استفاده صحیح از نور در قسمت های دکوراتیو
طراحی داخلی اداری

استفاده از تزئینات در قسمت های طراحی شده و تعریف شده با نور مناسب استفاده از پنجره با نهایت سایز ممکن متناسب با کاربری فضا با حداقل فریم ممکن

از آینه در جاهایی از خانه استفاده کنید که کارایی و دلبازی بیشتری برای محیط شما داشته باشد هر دیوار لازم نیست تابلو یا طرح داشته باشد دیوار هایی خالی داشته باشید

دکور آینه

در ادامه مشخصه هایی به طراحی داخلی جلوه می هند :

مینیمال طراحی کردن فضا ها ضمن داشتن دکور هایی برای زیبایی محیط ترکیب گیاهان در قسمت های مختلف بهمراه نور طبیعی
طراحی اتاق مینیمال
پنهان سازی اشیا کوچک در محیط های بسته و طراحی شده به مینیمال ترین حالت ممکن در سبک پروژه دوری از هرگونه شلوغی در دکوراسیون داخلی و چیدمان و داشتن اشیا در فضاهایی نامناسب
دکوراسیون نهارخوری
داشتن حداقل یک رنگ شاد در بزرگترین فضا که با رنگبندی کار قابل ست کردن باشد (قابلیت ست کردن مشخصه های مختلفی دارد که در مقالاتی آتی به آن خوهیم پرداخت) استفاده از بهترین رنگبندی در فضا های اشتراکی که بر پایه 2 رنگ اصلی موجود در محیط باشد چیدمان درست ، و بر پایه حرکت بیشتر انرژی در محیط باشد ( فنگ شویی ) از متریال های مدرن که دارای بافت هستند استفاده کنید هر متریال با توجه به جنسی که انتخاب میکنید و میزان درجه مات و براق بودن آن باید داری بافت خاصی باشد که به طرح و رنگ متریال عمق بدهد ایجاد فضا هایی مانند شومینه های مدرن و آتشگاه در قسمت نشمین و پذیرایی دکوراسیون داخلی هارمونیک و موارد دیگر که در مقالات بعدی بیشتر به آن ها اشاره خواهیم کرد .

مقالات دیگر ما را هم ببینید و دنبال کنید

در نظر داشته باشید برای رسیدن به بهترین طراحی داخلی ممکن باید به نکات و موضوعات مختلفی دقت داشته باشید تا کارتان بهتر ، ماندگار تر و زیباتر شود. مقالات دیگر ببینید… بازسازی خانه قدیمی و کلنگی طراحی محوطه ضمن آنکه مارون می تواند به در رسیدن به رویا ی خود برای داشتن محیط به واقع خاص کمک کند . هرچقدر انتظارات شما بالاتر باشد کار رویایی تری انتظار شما خواهد بود . برای انجام هرگونه کار : طراحی و دکوراسیون داخلی ، بازسازی ساختمان ، اداری و تجاری ، طراحی داخلی مدرن در تهران طراحی ویلا و محوطه سازی با ما تماس بگیرید تا برای کار طراحی و مشاوره اولیه صورت بگیرد و بتوانیم اعتماد شما را به بهترین شکل ممکن پاسخگو باشیم . کپی از مقاله فقط در صورت ذکر منبع و لینک دهی به منبع اصلی مجاز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *