ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
تماس با ما: 02188754058

مقالات اختصاصی

محوطه سازی و فضای سبز

محوطه سازی

آشنایی با مفهوم محوطه سازی و فضای سبز

با افزایش جمعیت و شلوغی شهر های بزرگ، میزان آلودگی هوا به شدت افزایش یافته است و انسان ها به دنبال راه حلی برای مقابله با این موضوع و افزایش فضای سبز میباشند. یکی از راه هایی که در چنین مواردی می توان پیشنهاد داد، محوطه سازی فضای سبز میباشد. استفاده از محوطه سازی و فضای سبز در مکان هایی مانند ساختمان ها و  پشت بام منزل می تواند کمک بزرگی به سلامت انسان کند و باعث جذب آلودگی هوا و ایجاد اکسیژن بیشتر برای تنفس انسان شود.

محوطه سازی

 

اصول محوطه سازی

فضاسازی در طراحی محوطه حرف اول رو می زند.برای مثال مسیر و زمین مخصوص خودرو باید مشخصی باشد ، برای مثال ورودی از قسما کوچکی شروع شده و تا پله های بزرگ پاگرد ادامه دارد سپس وارد سالن ورودی سرپوشیده می شود و فضایی خوصوی فراهم می آورد. 

محوطه سازی

یا اعمال رنگ سفید به کار که به منزله ی رنگ غالب طرح ، و به کار گیری آب به منزله ی عنصر غالب در شکل ها و فرم ها طرح پویا بوجود می آورد.

محوطه سازی

مورد دیگر یکپارچگی در طرح می باشد. برای مثال نهر یا مسیر پیاده روی روی دو عنصر خطی وحدت بخش است که دیگر عناصر را به هم مرتبط می سازد.

محوطه سازی

تکرار سنگ هایی که در اثر آب بهم ساییده شده و در کل طرح وجود دارتد نیز می تواند عامل دیگری که سبب وحدت عناصر می شوند نیز باشد.

محوطه سازی

فرا تر از قوانین طراحی محوطه مدرن

در دیگر مقالات جامع به دستورالعمل هایی که برای طراحی منظر و ایجاد اصولی طراحی محوطه لازم است اشاره کردیم و خواهیم کرد.با پیروی از اصول و دستورالعمل ها می توان از بسیار از اشتباهات رایج طراحی ضعیف اجتناب کرد و به شما کمک می کند به طرحی هماهنگ و ودارای وحدت رویه دست بیابید.

محوطه سازی

طراخی بی قاعده خارج از هنجارهای معمول است. اگر بخواهیم تعریفی برای آن ارائه دهیم باید بگوییم این طرح ها ویژگی هایی دارند که با استلنداردهای مورد قبول متفاوت می باشند.

محوطه سازی

معمولا انتظار داریم که هر طراحی خوب ،کاربردی ، زیبا و ساده باشد ،هزینه ای معقول بابت آن صرف شود ، نگهداری از آن راحت باشد ، دوام کافی در طول زمان را داشته باشد و از نظری ظاهری همه را راضی کند.برای رسیدن به این طراحی باید هنجار ها را نادیده بگیریم و مرزهای خلاقانه را وسعت ببخشیم و شاید حتی مجبورشیم یک یا دوتا از این انتظارات را کمی نادیده بگیریم.این احتمال وجود دارد که از ساخت فضا های منظر حاصل از این طراحی بسیار گران با غیر قابل عملیاتی به حساب بیاند یا نگهداری از آنها دشوار باشد. و از  خود بخواهید بپرسید این همه دردسر برای چیست؟

محوطه سازی

جواب این است که این امکان وجود دارد که طرح های متفاوت ، خاص ، هیجان انگیز ، تحریک آمیز و از همه مهمتر مبنای یک نو اوری باشند.

محوطه سازی مدرن

امروزه محوطه سازی و فضای سبز به یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه ی معماری و دکوراسیون مدرن تبدیل شده است و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. در هنگام محوطه سازی، برای افراد این امکان ایجاد میشود تا طبق سلیقه و علایقی که دارند، گلها و گیاهان مختلفی را انتخاب کنند و در فضای خانه و ساختمان خود از آنها استفاده کنند. البته ناگفته نماند که در هنگام انتخاب گل و یاه مختلف برای محوطه سازی و فضای سبز، شما باید حتما دقت داشته باشد که شرایط جغرافیایی محل زندگیتان برای رشد گل و گیاه انتخابیتان مناسب باشد. در حالت کلی شرایط اکولوژی محیط زیست، مانند موارد زیر نقش تعیین کننده ای در رابطه با این موضوع ایفا میکنند:

  1. تغییرات درجه حرارت، حداقل مطلق دما
  2. میانگین و حداکثر مطلق دما
  3.  تغییرات میزان رطوبت نسبی هوا
  4.  بارندگی ها
  5.  تعداد روزهای ابری و آفتابی
  6.  کوتاهی و بلندی روز و شب
  7. دیگر پدیده های جوی و…..

بنابر این قدم اول در محوطه سازی و فضای سبز، انتخاب گل و گیاهانی مناسب با محیط زیست و شرایط جغرافیایی منطقه ای که در آن سکونت دارید، میباشد.

فرم ها با زاویه ی تند در طراحی منظر

دربیشتر واقع شما بهتر است از ایجاد زوایای تند اجتناب کنید چرا این این فروما معمولا خطر ساز می شوند و کار را از قاعده و وحدت دور می کند. مگر در کار های خاص در پروژه ای شخصی و در مقیاسی در زاویه دید و فرمی هارمونیک که تعیین موقعیت ماهرانه ی آن ها باعث شود فرم ها خطر ساز نشود و ویژگی های داینامیک را افزایش دهد.

محوطه سازی

قالب بندی های مثلثی برای ساختار نشان دهنده ی تنش به کار می رود ، زوایای تند یک ضرورت ساختاری است. عدم تعهد آگاهانه نسبت به فرم عنصری تنش زا را وارد طراحی منظر  می کند.

فرم هایی که باهم در تعارضند و هنوان نقطه مقابل معرفی شده اند وانش احساس ویژه ای در بیننده ایجاد می کند.

یا ساختار شکنی ، طراحی آگاهانه اشیا ، و فضا به نحوی باید باشد که حالت تخریب و زوال را در خود ایجاد کند تا حقه ای به شمار برود در جلب توجه کاربر هماندد باغ های کلاسیک انگلیسی که این ویژگی را داشتند.

 خصوصیات مهم و اساسی در محوطه سازی و فضای سبز

  1. اصولا جایابی برای محوطه سازی و فضای سبز یکی از عمده ترین و اساسی ترین ویژگی هایی میباشد که باید به آن توجه شود و نمی توان بدون مشورت با فردی متخصص در هر قسمتی که دلمان می خواهد گل و گیاهان را قرار داد، چرا که ممکن است این گیاهان در هر قسمتی( مانند قسمت آفتابگیر حیاط ها که نور خورشید به طور مستقیم می تابد) شرایط رشد مناسبی نداشته باشند و راه عبور و مرور را سد کنند.
  2. هدف اصلی در محوطه سازی و فضای سبز انداست که فضایی دلنشین و دل انگیز ایجاد شود که روحیه بخش باشد و افراد از آن لذت ببرند. بنابراین توصیه میشود تا در زیباتر جلوه دادن فضای سبز اطرافتان از امکاناتی همچون: آلاچیق، آبنما، برکه، نهر، استخر، گل کاری، درخت کاری، رواق، باربیکیو و . . .کمک بگیرید.
  3. شما میتوانید از طرح های مختلف و متنوع فضای سبز و گلکار در قسمت های مختلفی از خانه همچون: پشت بام، حیاط و تراس و… استفاده کنید و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت.

مراحل کلی اجرای محوطه سازی

  1. انتخاب خاک : همانطور که اشاره کردیم انتخاب مکان و موقعیتی مناسب که داراس خاک مساعدی برای رشد گل و گیاه و ایجاد بستری مناسب برای آنها در مراحل اولیه ی اجرای محوطه و فضای سبز، بسیار با اهمیت میباشد و بهتر است به نکات زیر در چنین مواقعی دقت شود:

*بررسی

* جمع آوری

*خاکبرداری

*خاکریزی

2.انتخاب مصالح ساختمانی مختلف و شروع طراحی

محوطه سازی

انتخاب درست مصالح ساختمانی با توجه به رونق صنعت ساختمان سازی و رشد سریع جامعه بسیار حائز اهمیت میباشد و به افراد این امکان را میدهد تا برآوردی از هزینه های کلی محوطه- سازی و فضای سبز نیز داشته باشند. پس ار آن کار طراحی شروع شده و شما با نرم افزار های مختلف می توانید طرح  و رندر های سه بعدی و نقشه کار را ببینید و بهترین تصمیم گیری را انجام دهید.

محوطه سازی

اهداف اصلی پی پروژه موفق

تامین خواسته های مالکین مبنی بر ایجاد امنیت ، حریم شخصی ، زیبایی ، حفظ چشم اندار ، دوام کافی 

به حداکثر رساندن فضای قابل استفاده به نسبت لوکیشن محیط و شرایط اقلیمیمی و محلی

محوطه سازی

طراحی اصولی فرم ها ، ایجاد وحدت بین فرما ها ، استفاده از برای برای رسیدن به کاربری 

پیدا کردن نقاط منفی محیطی پروژه و استفاده کردن بهترین متد ها برای بالا بردن بازدهی آن

بنای بیشترین امکانات در کار ، تعریف مشخص فضاها ، تفکیک ورودی و رسیدن به ظاهر و تزئینات

طراحی محوطه سازی

نورپردازی هوشمندانه در مود ها و لول های مختلف که در جاهای دزت قرار گرفته و جلوه کار را دوچندان می کند.

ایجاد بیشترین خروجی های آب ، بهترین تاسیسات ممکن و در اختیار گذاشتن تجهیزات مدرن و بروز

القای حس صلح ، آرامش ، آسایش ، نمایش ههماهنگی بین انسان و طبیعت

محوطه سازی

تاکید بر مواد طبیعی چون سنگ ها ريال چوب ها ، گیاهان ، آب ، آتش و …

هزینه ی متناسب ، زمانبندی تحویل کار دقیق و عمر بالای متریال ها بهمراه نصب حرفه ای

لازم به ذکر است مارون از بهترین اکیپ طراحی و اجرای محوطه ، ویلا ، طراحی و دکوراسیون داخلی بهره می برد وشما عزیران می توانید برای طراحی محیط خود تماس بگیرید تا کار شما را معمارانه در دو مدل طراحی کنیم و ایده های اجرای رویایی را در کمترین زمان برایتان عملی کنیم

از مقالات دیگر ما بازدید کنید :

طراحی محوطه

روف گاردن

و مقالات ما را دنبال کنید…